Cyborg
Cyborg #08 - 02/2017

#08 - 02/2017

το internet of things έχει ένα μικρό βρώμικο μυστικό

Πριν ένα χρόνο, όταν ξεκίνησα τον λογαριασμό Internet of Shit στο Twitter, το έκανα σαν ένα προσωπικό αστείο: άκουγα πολλά για έξυπνες συσκευές συνδεμένες στο διαδίκτυο, αλλά όλες έδειχναν πολύ ηλίθιες ιδέες.
Τον τελευταίο καιρό πάντως βλέπουμε ένα σωρό συσκευών να κατακλύζουν την αγορά χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, όσο τουλάχιστον μπορεί κάποιος να καταλάβει. Στην αρχή έκανα πλάκα μ’ αυτά τα πράγματα, αλλά η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη απ’ όσο αρχικά υποπτευόμουν.

Μιλάω για συσκευές όπως ο βλακώδης wifi αποχυμωτής των 700 δολαρίων, ο έξυπνος ελεγκτής αυγών, ο καταγραφέας νερού για γάτες ή μια παράξενη bluetooth ομπρέλα.
Πολλές IoT συσκευές ισχυρίζονται ότι βελτιώνουν τη ζωή σου, αλλά ο στόχος είναι μόνο ένας: να εκχρηματίσουν την μονοτονία που δεν απασχολούσε ως πρόσφατα ούτε στο ελάχιστο τις επιχειρήσεις κάθε κλίμακας.

Πριν δέκα χρόνια αν έλεγες σε κάποιους ότι θα μπορούσαν να βγάλουν εκατομμύρια από μια συγκεκριμένη μηχανή καφέ που παίρνει μόνο ένα είδος κάψουλας καφέ, που παράγονται μάλιστα από τον κατασκευαστή της μηχανής, μάλλον θα γελούσαν μαζί σου – αλλά μετά ήρθε η nespresso και σάρωσε την αγορά του σπιτικού καφέ.
Τώρα συμβαίνει το ίδιο με τις συσκευές της καθημερινότητάς σου, αλλά μ’ έναν πιο απειλητικό, συγκαλυμμένο τρόπο. Οι εταιρείες θέλουν να συνδέσουν όλο το σπίτι σου με το internet προκειμένου να συλλέξουν περισσότερα data σχετικά με σένα.

Οι ευκαιρίες είναι υπέροχες για τις παραφουσκωμένες εταιρείες του διαδικτύου: τώρα μια εταιρεία πληροφορικής μπορεί να ξέρει πόσο ζεστό είναι το σπίτι σου, ποιες ώρες της μέρας είναι πιο θορυβώδες, αν έχεις οικόσιτο ζώο, πότε ανάβεις τα φώτα σου ή αν σου αρέσει να ακούς μουσική την ώρα που κάνεις σεξ.
Οι έξυπνες συσκευές πουλιούνται σαν ένας τρόπος βελτίωσης της ζωής σου – και με διάφορους τρόπους το κάνουν σε ένα βαθμό – αλλά αυτές οι συσκευές είναι επίσης απίστευτοι θησαυροί από data και μπορούν εν τέλει να εξελιχτούν σε μηχανές που κόβουν χρήμα, πουλώντας συνδρομητικές υπηρεσίες.

Το πρόβλημα με το internet of things είναι ότι το hardware είναι μόνο η μία όψη. Οι κατασκευαστές πρέπει να συντηρούν τους servers που υποστηρίζουν τις συσκευές, να κρατούν τα προγράμματα ενημερωμένα, να φροντίζουν την ασφάλεια και, ναι λοιπόν, να πληρώνουν υπαλλήλους.
Αυτό, εν τέλει, κοστίζει περισσότερο από το να σου πουλήσουν απλά μια συσκευή κι αυτό μπορεί να συμβεί ίσως σε λιγότερο από τους πρώτους δώδεκα μήνες που την χρησιμοποιείς. Το μοντέλο αυτό δεν είναι βιώσιμο και καμιά εταιρεία του IoT δεν έχει βρει κάτι καλύτερο ακόμη.
Εάν η Nest [1Μια από τις πιο πετυχημένες εταιρείες στον τομέα των «έξυπνων» συσκευών στις ηπα· το best seller της είναι ένας «έξυπνος θερμοστάτης». Το 2014 εξαγοράστηκε από την google για 3,2 δις δολάρια. Το ενδιαφέρον της google δεν είχε να κάνει με τους θερμοστάτες, αλλά με την αξιοποίηση των οικιακών πληροφοριών που συγκεντρώνει η nest μέσω των συσκευών της.] για παράδειγμα θα ήθελε να αυξήσει τα κέρδη της θα μπορούσε να πουλήσει τα σχετικά με το σπίτι σου data σε διαφημιστές. Πολύ κρύο; Διαφημίσεις της amazon για κουβέρτες. Πολύ ζεστό; Ένα διαφημιστικό banner για κλιματιστικά. Με πολύ υγρασία; Να οι αφυγραντήρες στην σελίδα σου στο facebook.
Για να είμαι ξεκάθαρος, αυτό δεν συμβαίνει τώρα, αλλά η nest ήδη ανταλλάσσει «απρόσωπα» data με «συνεργάτες» της και η google συμβαίνει να είναι ήδη στην δουλειά αυτή δείχνοντάς σου στοχευμένες διαφημίσεις. Δεν συμβαίνει, αλλά είναι κάτι που θα προκύψει.
Μακροπρόθεσμα αυτό θα συμβεί οπωσδήποτε με την πλειοψηφία των συσκευών του IoT – μετά το απαραίτητο ξεκαθάρισμα όταν όλοι θα καταλάβουν ότι είναι εντελώς απίθανο να βγάλεις λεφτά από κούπες που συνδέονται στο δίκτυο.

[...]

...η συνέχεια στο έντυπο τεύχος του Cyborg.
[ σημεία διακίνησης ]

H.T.

Σημείωση

1. Μια από τις πιο πετυχημένες εταιρείες στον τομέα των «έξυπνων» συσκευών στις ηπα• το best seller της είναι ένας «έξυπνος θερμοστάτης». Το 2014 εξαγοράστηκε από την google για 3,2 δις δολάρια. Το ενδιαφέρον της google δεν είχε να κάνει με τους θερμοστάτες, αλλά με την αξιοποίηση των οικιακών πληροφοριών που συγκεντρώνει η nest μέσω των συσκευών της.

κορυφή